Oansvariga djurägare

Jag blir tokig ibland, bägaren kokar över, sista droppen droppar ur... ja ibland blir jag bara tokig helt enkelt, vad är felet på folk? Varför skaffar man ett djur om man vägrar ta hand om det? Varför skaffar man djur om man inte vill ha dem? Varför tar man sig an en levande individs ansvar när man bara tänker strunta i det? 
 
Detta gäller alla djur, hundar, katter, fiskar, fåglar, råttor och andra gnagare, absolut kan man lämna fiskarna och gnagarna nått dygn sådär med mat och vatten - dem klarar sig utan problem, lämnar själv fiskarna vi har på det sättet, men inte i över 3 veckor.. det går inte.. och sedan säga som vi fick höra "Då låter jag dem vara, har dem inte svält ihjäl när jag kommer hem om 10 dagar släpper jag ut dem så dem får frysa ihjäl" man säger inte så, man tänker inte så även om det "bara" är gerbiler.. usch på sådant folk, det smärtar i mitt hjärta, i våra hjärtan - något kopiöst.. 
 
Så imorgon lutar det åt att vi traskar iväg och hämtar dem stackarna.. vi trodde att det va 2 stycken, men icke sa nicke, ska tydligen vara 2 BURAR? undra hur många stackars gerbiler det är där i egentligen.. hoppas innerligt det är terrarium, annars har vi heltokiga katter... Sedan börjar jakten på nya hem till dem som är friska nog så att säga, här kan inte alla stanna - fast bättre dem kommer hit än går detta hemska öde till väga.
 
 
Bild på en av råtterna jag hade för några år sen - lär väll bli en del råttbilder för er nu det närmaste när vi hämtat hem råttorna och låtit dem landa igen. 
 
Skulle du känna dig manad att adoptera en råtta eller två sen? hör då av dig!


Bra initiativ! Du får gärna använda dig av HSRIS och dela denna historia. Vettigt att folk får upp ögonen när det gäller ansvaret om att äga djur!
Du har ett hjärta av guld! <3

Svar: tack snälla <3 jaa vi får fixa nånting där!
aktivhund.blogg.se

2013-01-17 // 03:00:14

Är de tama? Åh, blev sugen på en liten gerbil:)

Svar: jag vet faktiskt inte..! Men så fort jag fått hit dem och sådär, kollat över vilka som är friska för omplacering så ska vi absolut undersöka saken! Vill du ha en om dem är tama? :D
aktivhund.blogg.se

2013-01-17 // 06:27:18
» Julia

Stackare!

Svar: jaa synd om dem små.. förstår bara inte varför?! :(
aktivhund.blogg.se

2013-01-17 // 07:31:28

Bra intiativ tycker jag! Blir så otroligt trött på sådana människor. Hur skulle de själva känna om någon lämnade dem utan mat och vatten för att sedan - om de lyckats överleva - släppa ut dem i minusgrader för att frysa ihjäl. Måste de ta död på djuret (ingenting jag puffar för, tro mig) så kan de väl iallafall göra det på ett barmhärtigt sätt?!

Svar: ja men precis! man kan ju avliva dem på ett vettigt sätt, detta är tyvärr inte första och garanterat inte sista gången vi kommer få hoppa in och rädda djur, men vi gör det vi kan och omplacerar för djurens bästa.
aktivhund.blogg.se

2013-01-17 // 18:09:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback