Benji 13 Januari

Idag tog jag med Benji till ängen igen, men då han har blivit "döv" även inomhus och inte alls lyder, oavsett vad man än gör och lockar med - jag har blivit osynlig *suck* enda gången han faktiskt lyssnar är när man höjer rösten till en bestämd ton - DÅ lyssnar han, men inte annars, detta gäller inte bara löst utan när man ber han sitta, ligga, flytta på sig, sluta eller precis vad som helst.. och att locka med leksaker och godis ger inget resultat heller.. tröttsamt är det i alla fall! 

Så idag gick vi till ängen, jag tänkte "jag testar han - lyssnar han får han vara lös" så släppte lös han, beodrade sitt och ligg kvar vid min sida - funkade bra, sa "hopp och lek" efter nån minut och iväg for han, stannade en bit bort och när jag ropade in han blev han döv igen >.< stod bara och luktade och snosade och skulle prompt kissa.. *suck* så jag gick fram till han, tog på han kopplet och köra sitt & ligg - stanna kvar övningar i följd med inkallning, i början försökte han dra dit HAN ville, gick ju inte bra, man va ju kopplad ;) och kissa överallt funkade ju inte heller - tråkigt värre tyckte Benji, och med inte andra många alternativ så va det kanske värt att lyssna? När han gav mig en chans och lyssnade va det ju ganska roligt endå, han gillar ju att jobba och godis går alltid hem hos den hunden.. :P så när han väl la manken till va han superduktig! Satt och låg på fjärrdirigering med MJUK röst och på FÖRSTA kommandot *stolt* jag kunde även släppa kopplet och backa ur koppelavstånd och köra samma sak! :D 
 
han kan helt enkelt, om han bara vill ;) Så nu är det såhär vi kör, koppel och halsband, godis och grundövningar, snart trillar väll poletten ner och lydnaden blir detsamma igen! :) 
 
 
Benji får tycka att livet suger fett ett par dagar, för tills han bevisar att han inte är döv och jag inte är osynlig så blir det ingen lek lös på ängen, bara koppelträning med tråkiga grundövningar på den superroliga ängen med superroliga platser att lukta på ;) är han riktigt snäll kanske vi avslutar med lös lek i hagen, meningslöst egentligen då han bara hoppar över om han tröttnar HAHA! :P
 
Juste, en övning vi körde sen i slutet va faktiskt "cirkeln" - alltså Benji låg eller satt stilla på en punkt och jag rörde mig i en cirkel runt han, gick helt okej :) mycket bättre när han låg än satt dock, förstår inte det? xD 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback