Varför är människan ett kontrollfreak?

Tänkte försök mig på ett litet åsiktsinlägg igen, kommentera gärna era åsikter sen, i alla fall idag tänkte jag tala om foder och fodringsalternativ. Det finns miljarder olika foder idag ute på marknaden, färskfoder, burkmat/blötmat, torrfoder, BARF - ja alternativen är många. När man har valt vilken sort ska man bara hitta rätt märke med rätt innehåll. Med spannmål - utan spannmål? Utan spannmål är klart bäst i mina ögon med också lite dyrare. Ett självfallet alternativ till hundar som är känsliga/Allergiska, när detta val är klappat och klart kommer man till protein källan, en källa eller flera källor? Fläsk eller Nöt? Fisk eller fågel? Hjort ? - när du har valt här, t.ex fisk ska du välja vilken sorts fisk, white ocean fish or salmon? eller ska du kanske ha fågel? Höna eller kalkon? eller kanske annan sort?  Jag har inte ens nämnt alla sorter, finns garanterat dubbelt så många fler. Sedan har du ju fetthalt, proteinhalt, vad är alternativet ist för spannmål? ris? potatis? Frukt? eller vilken sorts spannmål? Vete? mixat? eller lite "grövra spannmål" ?  Här kan man vara olika petig beroende på sin hund, har man en allergisk hund ska man ju absolut välja foder med EN proteinkälla, gärna en mild som lax eller hjort, inget spannmål (potatis helst eller frukt), inte för hög proteinhalt, fetthalten får man välja beroende på hur känslig ens hund är på att lägga på sig, aktivering osv. Jag vill ligga ganska högt på mina i fetthalten och proteinhalten men detta ska man akta sig för på känsliga och allergiska hundar. Mixad proteinkälla och fågel skulle jag undvika helt med en allergisk hund. 
 
I alla fall foderrutiner då, ja här är inte alternativen lika många, antingen kör du fri tillgång eller portion, du kan välja att ge 3 ggr på en dag, 2 ggr (dessa två är vanligast) till att ge 6 ggr på en dag om du vill. Jag personligen anser att hålla på med portion, exakta gram och väga och dona bara är onödigt, alla är olika individer ist för gå efter en tabell så ser du på din hunds hull hur mycket just din hund behöver, Mina äter på fri tillgång, foderskålen är alltid full och ingen av hundarna är för magra eller för tjocka. Alla 3 mår bra på detta :) 
 
I alla fall, ger man portion kan man ge på många sätt, för hundar som lätt blir feta, behöver mer stimulering och för hundarna som är glupska är foderbollen ett perfekt alternativ. Hunden får jobba för sin mat, måste äta i lugn och ro och helt enkelt äta sansat! :P Sedan finns det ju andra aktiveringsleksaker att fodra i, du kan fodra i vanlig skål, du kan slänga ut maten på golvet (söligt men en hund som inte bara slänger i sig ur skålen) det finns speciella skålar med skåror och taggar i så dem får äta lugnare, man kan lägga en boll i skålen för att få hunden lugnare (eller så gör den som mina och lyfter bollen och slänger iväg den ;)) - alternativen är många som ni ser. 
 
 
Hur vet man då vad man bör ta? Ja först får du kanske sätta en budget, hur mycket kan du lägga på foder/månaden? Är min hund allergisk? Vad har jag för krav? Vad gör jag med min hund? När detta är bestämt kan du börja leta runt på nätet, butiker, forum ja miljoner ställen att få åsikter om olika foder idag.Viktigast är att fodret och metoderna/rutinerna passar in bra i ditt liv och matchar din hund bra. 
 
Hur gör då jag? Jag har precis bytt till Magnusson Aktiv, fetthalt 18% och protein 28% (för musklerna) baserat på mycket kött och även rågspanmål (med andra ord grövre spanmål med långsamma kolhydrater), jag hoppas detta foder kommer funka bra och har bra förhoppningar om detta - hundarna går på fritillgång och har alltså foder hela tiden. Jag fodrar i en vanlig skål och hundarna äter när dem är hungriga. Hundarna har fint hull, inget stressbeteende, inget vakta maten beteende och mår helt enkelt väldigt bra på det här, utöver fodret får dem ju godis när vi tränar, fri tillgång på tuggben och ibland får dem även matrester - när dem får matrester och annat äter dem mindre torrfoder, dem äter helt enkelt inte ihjäl sig som många tror att en hund gör idag tydligen, förstår inte vart detta kommer ifrån? :p 
 
Vanligast idag är som sagt portion, 2 ggr dagen med exakta mått.. min fråga är bara varför..? Varför har människan så stort kontrollbehov? Säger absolut inte att det är fel men jag förstår det bara inte, människan måste kontrollera idag, rubbet hela tiden.. kontroll kontroll kontroll...! Varför är människan ett sådant kontrollfreak?
 
Hur gör du? Varför? Varför inte på ett annat vis? - förklara gärna din situation, inget är fel och inget är egentligen rätt heller. Det som är rätt är ju i princip allt som funkar för var individ, sålänge man som ägare och ens hund mår bra och är nöjda så vad är felet? Varför bråka? Anklaga och säga att nån annan gör fel? Allt som funkar är rätt sen kanske man borde tänka om när man har en superfet hundar - ge rätt foder, kanske lite mindre mängd MEN framförallt - MER motion? är hunden mager så byt till ett foder med färre och långsammare kolhydrater, mer fett och mer protein och ge hunden lite mer foder helt enkelt. 
 
 


Funderar också på att byta till magnussons efter att ha läst runt och hört mig för. Har inte byt ännu men står och velar mellan magnussons och standart. Så blev glad att läsa att någon mer byt till magnussons. :)

Svar: Jag ska återkomma i ett inlägg om nån vecka hur det funkar, mina gick över på det helt idag (när det gamla va slut) så håll gärna utkik på bloggen om du vill veta hur det funkar :D
aktivhund.blogg.se

2013-04-06 // 22:44:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback