Extern Belöning

Tog ut Sandie för lite träning förut, vi började med enkel lydnadsträning, fotgående - ganska enkelt och simpelt. Det va ett tags sen jag tränade och jag brukar variera belöningsvarianterna under träningarna, ibland klicker, ibland extern, ibland muntligt osv osv, idag blev det faktiskt alla olika varianter på samma gång =) På detta vis kan träningen inte bli lika enformig även om det är samma sak, smidigt! :D (och ökar belöningslusten från hunden ;)) I alla fall började passet med att belöna med klicker & godis för att sedan gå över till extern belöning. 

När jag kör extern belöning med Sandie är det att hon springer till en burk och hämter en godis innan vi går vidare och tränar igen. Efter att ha värmt upp med lite lydnad där vi även hade störningsmoment (en traktor som dånade förbi våran gård) så gick vi över till "framskick" med kommandot "upp" på en stubbe vi har på tomten (älskar den stubben förövrigt, PERFEKT till träning och fota hundarna ;)) - i detta moment va det exteren belöning som hon fick rusa till innan vi gick tillbaka till utgångspunkten. 
 
Efter ett par stycken framskick (jag stod i mitten av distansen mellan hennes utgångspunkt till stubben - mitt emot mig va den externa belöningen) så ställde jag ett hinder strax framför mig som hon då hoppade över - upp på stubben - extern belöning! :) Superroligt tyckte sandie! :D WOHO :D
 

Sedan ville jag ha hoppbilder på Sandie så då blev det bara några rena enkla hopp med extern belöning :D 
 
Sedan gjorde vi en övning som Lovisa lärde mig i alingsås, en "höger - vänster" övning. Gjorde denna några gånger för att se så hon mindes den, sedan la jag till "fram" i övningen :) Enkelt som en plätt tyckte sandie och istället tränade vi tricks innan det va dags för hundbyte, sammanlagt fick hon träna i en timma! :) 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback