Dirigerings övning!

Saga fick testa en ny övning för att bekräfta olika kommandon under dirigering och apporteringar idag, en "höger - vänster" övning. Ställde ut 3 skålar på backen och la godis i den ena och låtsades lägga godis i dem andra. Saga satt några meter bort från skålarna i mitten och jag dirigerade till den skål med godis i - kom hon rätt = godis kom hon fel = ingen belöning. Enkelt och smidigt! :D Denna övning skrev jag om under Sandies träning också och Lovisa är den som lärde mig den, underbar övning (y) Saga fick börja med "höger - vänster & frammåt" då vi redan satt dessa kommandon på ett svårare vis så virrig jag är, men men hon gjorde detta felfritt och gick INTE fel en enda gång! :D duktig tjej ! :') Mina kommandon är "däråt" och "häråt" och så visar jag med armarna ist. I Sandies fall är det bara "höger, vänster och frammåt" inga handtecken eller något :) 
 
I alla fall efter att ha börjat med denna övning ihop med godis och klicker så började vi hoppa. För att hon ska tagga till körde vi extern belöning i form av apportleksak, funkar mycket bättre på henne än vad godis gör. Sedan började vi på ett nytt trick, att hämta leksaken i en barnsoffa, här fick hon använda hjärnan mer än bara springa hämta leksaken för under denna övning fick hon stegvis lära sig ÖPPNA soffan också. Detta fick jag faktiskt på film men mina program krånglar just nu så får lägga upp filmen senare. 
 
Bild från dagen =) 
 
Sedan lämnade vi soffan och nya tricket och körde enkel apportering för att jag skulle få några bilder från dagen, apporterade ankan uppe på gruset och bland några buskar, och apporteringsleksaken apporterade hon även i slänten och fick klättra lite lätt som avslutning. Nu ligger Saga och sover gott efter en timmes träning =)
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback