Önskeinlägg - Licens på hund

Fick ett önskemål om att skriva mina åsikter och tycken angående hundlicens, är det något man ska ha? Hur ska det funka? hur ska det bli för dem som redan har hund? Ska man ha ett färgat halsband för att visa om hunden är snäll, pålitlig m.m? Ja detta är några av frågorna jag fick att ta upp i detta inlägg så jag tänkte försöka göra mitt bästa här nu och ge min åsikt av det hela. 
 
Angående en speciell färg på halsband tror jag INTE på, detta skulle inte funka i praktiken. Bara för att jag tytcker min hund är snäll betyder det inte att den i dina ögon är det osv, sedan finns det folk som skulle felutnyttja detta och jag tror helt enkelt inte det är en hållbar situatiom. Fast så är det i o försig med allt här i våran hundvärld, 
vi har ju olika syn och åsikter på allt helt klart. 

Men säg då att : 
Unghundar har Lila + könsbaserad färg
Hannar har Blått 
Tikar har Rosa
Snälla hundar har Grönt 
Agressiva hundar har Rött
Osäkra hundar har Vit/Brunt (randigt för att lätt urskilja bruna/vitahundar)
Hundar inom arbete har Oranget

Då är den stora frågan - skulle folk använda detta? Skulle det bli mer balans i hundvärlden? 
Skulle hundmöten gå bättre för man på långt håll ser den andra hundens status? 
Skulle vi människor lära av detta och inte vilja ha våra läderkoppel m.m utan endast 
ha i dessa färger? Skulle det finnas annat tillgängligt i butikerna? 
 


Hundlicens då?
 
Vad beträffar hundlicens är jag också väldigt skeptisk. Detta kommer garanterat inte hjälpa, 
SKK reggade hundar säljs endå bara till "vettiga" hundmänniskor - för mycket pengar att slösa på "något att plåga" - dem hundar som drabbas är helt enkelt omplaceringar som säljs billigt eller helst gratis. Eller alla dessa
blandraser som man köper för 500:- på blocket etc etc. Om Man nu sågärna omplacerar sin
hund och säljer den billigt så tvivlar jag starkt på att folk faktiskt kräver bevis på hundlicens. 
Jag tror inte heller att dem som avlar blandraser för pengar bryr sig faktiskt - hunden säljs 
och pengar in, varför bråka med hundlicens och förlora en kund? 
Nej detta är absolut INGET jag tror på, dessutom kan dem inte heller bevisa dig som hundägare, 
kräva att du tar hundlicens m.m för du kan lätt skylla ifrån dig som "hundvakt" och strunta
i att regga din hund på jordbruksverket. 

Så det med hundlicens tror jag inte för 5 öre på, förstår verkligen inte VAD och HUR detta ska
hjälpa? Ta tag i alla nötar som säljer hundarna i stället och lär dem sälja till rätt människor. 
Sedan är det dessa djurplågare som är världskända - lyckas lura människa på människa, 
dem skulle LÄTT klara hundlicensen för dem VET allt om hundar/djuren, dem KAN mer än någon
annan - det är därför dem lyckas lura folk, dem gör det med sin kunskap helt enkelt. 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback