Åsikts inlägg som startar krig

Detta inlägg kommer garanterat starta krig - det handlar om PonnyAkuten, allting som handlar om ponnyakuten, media, hästvärlden och mycket annat som är stort i dagens läge. I alla fall när jag ser ponnyakuten blir jag alltid lika bekymrad, besviken, sur och irriterad faktiskt, vart är säkerheten? 
 
Ett exempel är : När ungdommarna på Castingen eller på gården, ska lasta ut sina hetlevrade, tempramentsfulla hästar - deras problem är att dem inte kan hålla och kontrollera hästarna för att dem sticker med dem, min första reaktion är - Vart är säkerheten?! När man har svårt att kontrollera sin häst vid ledning och från marken på nya ställen likväl som hemma - ANVÄND TRÄNS!!!!!! Man kan också använda Kedjegrimskaft - vad som helst bara man inte går med en vanlig nylongrimma med ett vanligt grimskaft - det är DJUR vi talar om, DJUR på 300 upp till 600 kg ! Gäller att utnyttja dem medel man har för att nå säkerhet - OM du har problem med att hålla din häst, åker till ett nytt ställe (t.ex castingen på ponnyakuten) där det finns HUNDRATALS andra hästar och människor - TÄNK SÄKERT led din häst i träns, ha med ett kort spö ifall din häst skulle rusa iväg så du lätt kan styra upp och förstärka ditt kroppspråk, varken ditt, hästens eller andras säkerhet ska riskeras! 
 
Ett annat exempel är alla ungdommar som söker in med sina pigga, heta och framåtfusiga hästar/ponnyer som springer ifrån dem i galoppen eller på hoppbanan som rider med SPORRAR - jag ställer bara en fråga - VARFÖR?! Varför i allsin dar har man SPORRAR på en häst som är HET och som du knappt kan få stopp på? Vansinnigt i mina ögon. 
 
Sedan det som faktiskt stör mig allra mest är att så många köper häst fast dem inget kan, köper häst pga dess utseende istället för att fundera över,
  • Hur långt har jag kommit i min ridning?
  • Hur mycket kan jag om säker hästhållning? 
  • Kommer jag och denna häst ligga i rätt nivå?
  • Vill denna häst göra samma sak som jag? (hoppning, dressyr, galopp etc.
  • Är denna häst lagom stor för mig?
Detta är bara några av dem frågor man måste ställa sig själv, man kan inte köpa sig en häst bara för att den ser bra ut, man kan inte köpa en ponny som är alldeles för stor eller för liten, köp inte en häst som vägrar hoppa för den tycker det är tråkigt om du själv vill hoppa mycket - köp en häst som passar dig som individ it's simpelt like that!
 
 
Vem är då jag att döma, vem är jag att ha dessa åsikter och kan jag ens bättre själv? 
 
Jo jag heter Emelie Eriksson, är 20 i år och ridit och hanterat hästar sen jag föddes, fick min första ponny 3 år gammal, gått travskola, ridskola, hästgymnasie (där det va väldigt mycket utbildningar om säkerhet i hästhållning, tävlingsstall osv) haft flertal hästar själv och varit med och ridit in och ridit till flertal hästar och ponnyer - säkerhet kommer alltid i första hand - glöm inte att hästarna väger upp emot 600 kg om inte mer endå, kan du som människa på 60 kg hålla emot en häst i fullt sken som väger ungefär 600 kg? 


mycket bra skrivet!!! det är så otroligt mycket sanning i det du drar upp i inlägget...

Svar: tack snälla! :)
aktivhund.blogg.se

2013-02-08 // 10:21:02

tycker att alla borde ha med sig en vettig hästmänniska som kan hantera ponnyerna på castingen när barnen inte visar upp sina problem. Men det är klart att barnen ska hantera och visa ponnyn från första sekund att dom anländer, för gör ponnyn nått dumt är det större chans att dom får vara med i tv och kanske kommer med. Föräldrarna är ju inte dumma ;) Fast jag skulle då inte riskera andras säkerhet bara för att jag själv skulle få komma med i tv.

Svar: jojo absolut men man ska ju inte riskera säkerheten osv xD som den ponnyn som smiter ut ur stallet från ungen - VARFÖR stängde dem inte alla dörrar då dem VET att det är vad ponnyn gör? O.o säkerhet kommer ju alltid i första hand lixom.. :P
aktivhund.blogg.se

2013-02-09 // 13:11:15
» fanny

hanterat hästar sen du föddes var väl kanske lite till överdrift men annars vettigt skrivit..

Svar: är ett slags uttryck =) men tack
aktivhund.blogg.se

2013-02-09 // 22:29:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback