Dagens ridning!

Eva - Aladdins ägare hängde med ut på en tur idag och kände lite på Aladdin, han går så fint så fint med henne så, visst går gärna ur form men endå lugnt, fint och snällt med henne :) Själv tog jag Sid - seriöst den hästen lider av ADHD alltså x*D Idag va han frammåt.. spriiiiingaaaaaaa... vi red bara korta rundan förbi hemska dalmatinen och kossorna - Sid som tydligen ska vara livrädd för kossorna va bara lite tittig, en pinne bakom gräset va MYCKET farligare får jag lov att säga :P I traven så fick han grisepass... Gick inte, hur jag än gjorde fick jag INTE upp han i trav.. eller jo några steg på slutet xD Han ville bara galoppera och löpa på.. O..O säger då det! ;) 
 
När vi kom hem igen la jag mig därför på banan och bara nötte på i galopp.. varv.. efter.. varv. efter varv.. brydde mig inte en sekund om formen - lät den komma av sig självt, ville bara ha fokus och lyhördheten och få han trött.. efter 30 minuter bara ren galopp på volten i båda varv så va hästen DRÄNKT av svett, han hade svettskum i pannan, på halsen, under schabraket, under magen, i skanken.. hehe ja överallt ;) Sadlade av och duschade HELA hästen i en ljummen dusch.. Kyla ner musklerna låååångsamt är viktigt även fast man gått av sig ordentligt på långa tyglar. Noga med att spola av svettiga hästar och svampa rent i ansiktet och gå med dem ordentligt, jag har hellre en lerig häst dagen efter än en häst som är stel, öm, har svettskav m.m... 
 
Kanske inte det roligaste att leda runt en häst i 20 minuter men jag finner det nödvändigt ibland, skulle egentligen gjort det idag men nu blev det bara 10 minuter skritt på långa tyglar, en ordentligt dusch och sedan ut i hagen med gräs i alla fall.. Imorgon blir det en låååååång och mysig tur, kanske bara i skritt kanske i alla gångarter. Men en längre tur och röra på sig blir det absolut, just pga den "korta avgåendet" idag.. 
 
Men han är riktigt härlig och släppte mer och mer i galoppen, idag va det höger varv som va svårast och vänstern superfin - gissar på att han va lite trött då han jobbat såpass intensivt i högervarv (självfallet också i vänster!!!!) det sista. Älskar den hästen alltså.. något kopiöst! Ska bli superkul att rota fram lite bommar och börja skutta smått med han.. ska försöka med det redan i veckan tror jag ;) 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback