Renrasigt VS Blandraser

Jag har funderat länge, väldigt väldigt länge på hur en renrasig hund kan kosta långt över 20.000 :- när en blandras kostar 8.000:-

Saken är den, att om man är SERIÖS oavsett renrasigt eller blandrasigt så valparna ska ju absolut ha bra foder, veterinärbesiktas, försäkras med dolda fel, chippas och ett litet startpaket ska skickas med till köparen - man ska även vara noga med val av hem och se till att kemin mellan valp och köpare är rätt.

Sedan ska ju även föräldrarna vara genomkollade ordentligt, besiktning, ordentliga vaccinering - sedan anser JAG att istället för bara kolla "det rastypiska" så varför kan inte ALLA lägga sig på samma regel? Bara för höfterna är mer rastyiskt hos en ras så KAN den rasen även ha problem med armbågar, höfter, hjärta/lungor, ögon osv - så varför bara t.ex ögonlysa eller bara kolla höfterna? NEJ för om man VERKLIGEN skulle vara seriös så skulle man faktiskt kolla höfter, armbågar, hjärta, lugnor och ögonlysa - bla bla bla kostar multum I KNOW men varje individ OAVSETT ras kan ha problem med detta så varför då inte vara på den säkra sidan och veta exakt vad man avlar på?

Puckon kommer man möta överallt, blandraser är det INGET fel på, och tänk efter 2 ggr, vad är din renrasiga schäfer från början? Jo juste en blandras :)

Så varför är det då så´sjukt med överpriser på renrasiga? JO för foder, vaccination, besiktning, chipp, röntgen osv kostar SAMMA oavsett vad din hund är för ras/raser, ålder, kön osv - om hundarna inte diskrimeras inom vården varför ska man då som ägare diskrimerna hundarna?

Alla hundar har någon gång varit blandraser så just shup up eller något, min åsikt är helt enkelt att renrasiga hundar absolut INTE borde kosta sådant jävla överpris för DET är att tjäna pengar! För tänk efter, om ni har en kull på 6 hundar , varje hund säljs för 20.000 :- det är 110.000 :- för 6 valpar, OAVSETT vad du än säger nu så kan du ALDRIG övertyga mig att en renrasig valp kan kosta så otroligt mycket mer att föda upp med foder, leksaker, tid, besiktning, vaccinering, chippmärkning och ett eventuellt litet valppaket (som ni SKK uppfödare dessutom får GRATIS!) och kom INTE och säg att dem kostar mer för att tiken är undersökt för vad vet du? Jag kanske har underöskt min blandras också? I sånna fall är det EXAKT samma pengar det handlar om, eller nej vi icke skk reggade får ju betala mer för ni har ju era rabatter, valppaket osv!

Och ja då kontrar du med "renrasiga finns reggade i skk's databas" ja det gör dem, och ja du kan lätt på några minuter få upp din hunds stamtavla med historik om sjukdommar osv osv, MEN då kontrar jag med att om min blandras har 2 renrasiga föräldrar eller bra uppfödare så kan jag också väldigt lätt - enligt ett samtal faktiskt få reda på minst lika mycket om min hund. Min blandras har faktiskt en väldigt bra uppfödare, berättar i detaljer om det är något om min hunds mamma, pappa, mormor (alla dessa 3 finns hos uppfödaren) samt även syskon, till valpen, till mamma, till pappan och till mormorn - genast har jag en ganska bra grund jag med ;)

Och om ni nu ska komma med "men i blandras aveln är det svårt att kontrollera, oseriösa människor och bla bla bla" ja det finns gott om idioter, BÅDE bland blandras hundar OCH renrasiga hundar, vet en kompis som köpt en amstaff - denna amstaffvalpens mamma är avelshund för att dem ska ha KAMPHUNDAR, men detta är kanske påhittat för idioter finns det ju inte inom renrasiga hundar - right?

Ja det finns fördelar och nackdelar med allt - men det jag EGENTLIGEN Vill få fram och eventuellt DISKUTERA är KOSTNADEN att föda upp en BLANDRAS VS en RENRASIG hund.. VAD är om möjligt så mycket dyrare med en renrasig som inte en blandras valp behöver sina 8 första veckor i livet?
 



» Lina

Vet inte hur det är där du bor men här i Skåne säljs inte renrasiga hundar för 20 000kr styck, de brukar ligga runt 10 000kr bara.

Svar: här finns flertal raser för ca 20.000:- och uppåt :P
aktivhund.blogg.se

2013-02-04 // 11:48:34

Trevlig blogg du har, intressanta inlägg. Först gången jag är inne, klicka in för foderinlägget. Jag har färskfoder med lite blandade spannmål. De får det i portioner två ggr per dag. Min ena är kastrerad och skulle nog äta ihjäl sig om hon kunde ! Sen känns det inte naturligt att ge ett rovdjur fri tillgång. Men mina betesdjur (får o häst) har absolut fri tillgång. Det är mina tankar. Hellst av allt skulle jag vilja Barfa mina hundar men det har jag tyvärr inte tillgång till.

Ang blandras vs renras. Jag har en av varje. Min senaste är en renrasig BC jag köpte för hennes "vall-gener". Det märkliga med BC-blandis o ren är att blandras på blocket ofta är dyrare än renrasiga. Det har bestämts att BC ska säljas för 8-9000kr för att bönderna ska ha råd! Vilket är bra . Då får man en bra stamtavla för ett vettigt pris.

Svar: tack så mycket =) Ja men absolut, alla har vi ju olika åsikter osv, viktigast är att djuret (oavsett art) mår bra! :)
aktivhund.blogg.se

2013-04-07 // 10:48:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback