Avec!

Hjälpte till med insläppet idag när jag ridit Alladin och gett han en genomgående rykt, tog in Avec och upptäckte en svullnad och att hon rörde sig konstigt. Kollade över hovar och började genomsöka hela frambenet - hittade en rejäl svullnad så jag tog ut henne för att springa med henne så Eva kunde se efter eventuell hälta! 
 
Avec är en ganska stirrig dam med hett temrament, hon gick kanonbra på travet men kunde bara starta 4 lopp - 1 seger och 3 andra platser, men efter varje lopp va hon öm och fick behandlas så hon blev avställd och blev avelsto istället, i December kom hon till Eva & Lars - Gunnar och ska nu betäckas under april månad som det ser ut.  
I alla fall när vi började springa 'bortåt' va hon taggad och ville dra före, fick bromsa ner henne och när vi sen vände och sprang tillbaka förste hon dra - då stannade jag och visade att man inte gör så = Avec blev fly förbannad och reser sig på bakbenen och slår >.< Well funkar inte på mig som började asgarva, vänta ut henne och när hon gått ner igen så fortsatte vi där vi va! ;P 
 
Passade inte riktigt damen att behöva va ute och springa med mig (som aldrig hanterat henne innan faktiskt) medans dem andra hästarna stod inne i stallet och åt god mat! FY VILKET SUGIGT LIV!
 
Lilla tempraments kossan! 
 
Eva kläckte ut sig att jag kan rida in henne om jag vill HAHA.. :P Denna damen är ju hysterisk för minsta lilla, och stirrig för allt! Men däremot kan jag börja miljöträna henne med promenader och tömkörning osv för att sedan sitta in henne eventuellt om hon inte tar sig under betäckningen! :) En så lättstressad häst ska bara gå under tiden hon är dräktig så hon inte kastar :P 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback